SME

Na integrovanom cestovnom lístku zarobí aj Rašiho švagor. Zákazka zrejme obišla zákon

Štát mohol ušetriť.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: Archív SME/Gabriel Kuchta)

Autorka pracuje v Nadácii Zastavme korupciu.

Na začiatku bola dobrá myšlienka, ktorá je aj jedným z míľnikov Plánu obnovy, a to umožniť ľuďom, aby si doma kúpili jeden cestovný lístok, s ktorým by sa potom prepravili mestským alebo diaľkovým autobusom, prípadne vlakom do cieľa svojej cesty v inom meste.

Stačiť im pritom bude aplikácia v mobile, cez ktorú si kúpia integrovaný cestovný lístok.

Pre ďašie zistenia Nadácie Zastavme korupciu kliknite na logo.Pre ďašie zistenia Nadácie Zastavme korupciu kliknite na logo.

Úlohu pripraviť všetko potrebné dostalo ministerstvo dopravy, konkrétne jeho organizácia Národná dopravná autorita. Tá vysúťažila zmluvu na dodanie aplikácie a následný servis za 29 miliónov eur s DPH.

SkryťVypnúť reklamu

Zvíťazila firma Asseco s najnižšou cenou, pričom jej najväčším subdodávateľom bude spoločnosť TransData. Jej konateľom a konečným užívateľom výhod je Karol Gogolák, švagor Richarda Rašiho.

Bývalý minister informatizácie a podpredseda Hlasu tvrdí, že s firmou ani pridelenou zákazkou nemá nič spoločné.

Faktom je, že verejné obstarávanie zákazky malo v kompetencii ministerstvo dopravy a Richard Raši ho nemohol priamo ovplyvniť. Nadácia Zastavme korupciu sa však rozhodla na prípad upozorniť, pretože vykazuje podozrenia z predraženia a obídenia zákona.

Richard Raši je tiež podpredsedom strany Hlas, ktorá v parlamente hlasovala za odvolanie predsedu PS Michala Šimečku z postu podpredsedu NR SR, pričom dôvodom boli dotácie združenia jeho matky.

Michal Šimečka v tom období nebol v žiadnej verejnej funkcii a nemal ani teoretickú možnosť tento proces ovplyvniť.

SkryťVypnúť reklamu

Richard Raši bol v okamihu vysúťaženia miliónovej zákazky v prospech svojho švagra členom vlády a túto teoretickú možnosť v podobne neformálneho vplyvu mal.

Obídenie zákona

Nadácia zistila, že štát si pri tejto zákazke zrejme nesplnil zákonné povinnosti. Integrácia dopravy a jeden cestovný lístok totiž patria do kompetencie Rady objednávateľov, ktorá schvaľuje všetky súvisiace kroky.

Je to nový orgán, ktorý vznikol len nedávno na základe zákona o verejnej osobnej doprave z roku 2023. Kľúčový projekt za 29 miliónov eur však štát Rade na schválenie nepredložil.

Rada objednávateľov má deväť členov: troch zástupcov ministerstva dopravy, troch zástupcov Združenia samosprávnych krajov, dvoch zástupcov Únie miest Slovenska a jedného zástupcu ministerstva financií.

SkryťVypnúť reklamu

Keďže samosprávy v nej majú dôležité zastúpenie, štát ich týmto postupom vyradil z hry a ignoroval znenie zákona, aby presadil svoje riešenie.

„Rada objednávateľov o tom nerokovala, keďže na to nemá mandát. Tento projekt spadá pod ministerstvo dopravy a Národná dopravná autorita je len jeho vykonávateľom,“ uvádza ministerstvo dopravy.

S takýmto výkladom zákona nesúhlasí Radova Hužvík, zástupca združenia Samosprávne kraje Slovenska (SK8) v Rade objednávateľov. Tvrdí, že zákon jednoznačne hovorí o povinnosti Národnej dopravnej autority predkladať Rade objednávateľov na schválenie opatrenia, ktoré súvisia so vznikom a fungovaním jednotného cestovného lístka.

„To je hlavný účel existencie tohto orgánu - zabezpečiť všeobecnú zhodu všetkých objednávateľov verejnej osobnej dopravy na spôsobe a forme uplatňovania národného integrovaného cestovného lístka,“ dodáva Hužvík.

SkryťVypnúť reklamu

„Ak štát míňa desiatky miliónov eur z Plánu obnovy, mal by dodržať zákonné procesy. V tomto prípade to vyzerá tak, že zákon prekážal, tak ho radšej obišli,“ upozorňuje riaditeľka Nadácie Zuzana Petková.

Dalo sa to aj lacnejšie

Analytici Útvaru hodnoty za peniaze (ÚHP) z Ministerstva financií už v minulosti upozorňovali, že projekt môže byť predražený. Ilustruje to na príklade podobných aplikácií, ktoré už v minulosti vznikli v banskobystrickom a žilinskom kraji ako aj na nákladoch za iné porovnateľné systémy.

ÚHP uvádza, že ročná prevádzka už hotových aplikácií v Banskobystrickom alebo Žilinskom kraji stojí približne 100-tisíc eur ročne. V prípade novej aplikácie jednotného cestovného lístka to bude podstatne viac, a to až 1,5 milióna eur ročne bez DPH.

SkryťVypnúť reklamu

Je možné predpokladať, že takáto apka bude náročnejšia ako existujúce regionálne alternatívy, keďže bude spájať viac krajov a funkcionalít. Je však otázne, či to zodpovedá až 15-násobne vyšším nákladom.

Môže to byť značné predraženie, ak berieme do úvahy porovnania analytikov ÚHP. Podľa nich by náklady na prevádzku v tomto prípade nemali byť vyššie ako 700-tisíc eur ročne. Vychádzajú pritom z nákladov na prevádzku iných IT systémov v štáte. Ministerstvo dopravy priamo nevysvetlilo, ako sa s týmito námietkami vysporiadalo.

Analytici ÚHP okrem toho tvrdia, že Národná dopravná autorita ich obišla, keďže verejné obstarávanie na tento projekt vyhlásila bez toho, aby im predložila projekt na aktualizáciu posúdenia, ako to predpokladá zákon. Urobila tak až potom, ako vyhlásila samotnú súťaž.

SkryťVypnúť reklamu

Problémom sa javia aj príliš prísne podmienky účasti, ktoré obmedzili počet možných uchádzačov. Príkladom je preukázanie skúsenosti s prevádzkovaním IT systému v režime 24/7 s prevádzkovými nákladmi minimálne 1,9 milióna eur, alebo podmienka na integráciu aspoň šiestich miest a 15 dopravcov.

„Vhodnou alternatívou mohli byť napríklad údaje o počte klientov, spoľahlivosti a spokojnosti so službami,“ uvádza ÚHP. Ak by tak štát postupoval, mohlo sa prihlásiť viac firiem a výsledná ponuka mohla byť lacnejšia.

„Ak by sme parametre príliš uvoľnili, mohlo by hroziť, že by sa prihlásili aj spoločnosti, ktoré by takýto veľký projekt nedokázali zvládnuť v potrebnom čase,“ oponuje ministerstvo dopravy. Dodáva, že rovnaká námietka prišla aj na Úrad pre verejné obstarávanie, ktoré jej nevyhovelo.

SkryťVypnúť reklamu

V celom prípade je tak viacero podozrení z porušenia zákona a nehospodárnosti. Preto Nadácia Zastavme korupciu podáva podnet na Najvyšší kontrolný úrad, aby tento projekt preveril.

Nadácia Zastavme korupciu

Druhá mýtna zmluva za 14 miliónov kopíruje chyby z minulosti.


a 1 ďalší 31
Norber Bödör a Rober Kaliňák počas pojednávania v kauze Dobytkár.

Nemáte pocit, že ľudia s prepojením na Dobytkára sa vrátili a rozdeľujú agrodotácie?


15
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (30. 4. 2025)
USD 1.137
AUD 1.775
CZK 24.922
JPY 162.280
CAD 1.575
GBP 0.850
HUF 404.040
PLN 4.271
CHF 0.939
SEK 10.962

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 558
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 274
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 708
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 057
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 215
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 928
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 838
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 419
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 30 612
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 758
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 23 050
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 10 957
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 573
  6. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 6 780
  7. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 5 986
  8. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 872
  1. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  2. Tupou Ceruzou: Smerákov
  3. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  4. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  5. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  6. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  7. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  8. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Saudi plánujú zvýšiť ťažbu.


TASR
Nákladný vlak prevážajúci osobné automobily stojí na trati počas celonárodného výpadku.

Mnohé podniky museli prerušiť výrobu.


TASR
Ilustračná fotografia.

Sankcie sú namierené voči piatim obchodným spoločnostiam.


SITA
Jadrová elektráreň Dukovany.

Vláda schválila spôsob financovania dostavby projektu.


TASR
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 30 612
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 758
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 23 050
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 10 957
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 573
  6. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 6 780
  7. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 5 986
  8. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 872
  1. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  2. Tupou Ceruzou: Smerákov
  3. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  4. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  5. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  6. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  7. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  8. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
SkryťZatvoriť reklamu